Polska Federacja Popularyzacji Turystyki

KRONIKA 2003

Zebranie sprawozdawcze KČT Krásná Lípá
Bartnickie Lodospady

Logo KČT Krasna Lipa W godzinach rannych 18 stycznia w krasnolipskiej restauracji "Pod Kostelem" odbyła się Výroční členska schůze KČT Krásná Lípá za 2002 rok. Na spotkaniu zjawiło się też (oprócz gości z Niemiec) 7 członków PTSM, będących zrzeszonymi w KČT. Po południu, już tylko piątka lubaniaków, wraz z innymi przeszła w pięknej zimowej scenerii z Kyjova do Jeskyně víl i z powrotem. Na nocleg udaliśmy się do chaty KČT "Adéla" Vlčí Hora. "Brtnícké ledopády" mogliśmy podziwiać następnego dnia. Pętla zaczęła się we wsi Brtníky, a dalej był Kopec, Písečná brána, Vlčí potok i Śternberk. Polsko-czesko-niemieckie spotkanie zakończyło się w przytulnej restauracji "U Krkovičky" z jej sympatycznym szefem kuchni.

Posiedznie Prezydium PFPT i IVV

Logo Polskiej Federacji Popularysacji Turystyki Członkowie O/PTSM Lubań - Henryk i Tadeusz Sławińscy, są we władzach Polskiej Federacji Popularyzacji Turystyki, na której zaproszenie 4 kwietnia udali się (z krótkim postojem w Międzyrzeczu i Rokitnie) do szczecińskiego hotelu "Radisson" na posiedzenie Prezydium PFPT i IVV. Głównym celem tego spotkania było przyjęcie polskiej organizacji w poczet IVV jako pełnoprawnego członka. Omówiono szereg spraw prawno - finansowych, po czym nastąpiło uroczyste przekazanie flagi Prezydentowi PFPT.

Po noclegu w szczecińskim SSM "Cuma", w ramach 11. Międzynarodowego Rajdu Pieszego IVV przeszliśmy wspólnie z zagranicznymi gośćmi trasę z Jez. Głębokiego do Leśniczówki Owczary i z powrotem. Po południu, już indywidualnie, zwiedzaliśmy Szczecin i okolice (Pilchowo, Trzeszczyn). Nieoficjalne spotkanie w międzynarodowym gronie odbyło się wieczorem w restauracji "Stary Szczecin". Rozmowy dotyczyły różnych spraw wewnątrz-organizacyjnych. Było dobre jadło, napitki i.. tańce - pełna integracja.

6 kwietnia (niedziela) przeznaczyliśmy na udział w drugim dniu Rajdu IVV. Razem z miejscowymi znajomymi przeszliśmy z Jez. Głębokiego przez Dolinę Siedmiu Młynów, Dąb Bogusława X i Jasmundzką Strugę na metę przy jeziorze. W drodze powrotnej do Lubania była jeszcze chwila na zwiedzenie Skwierzyny i Świebodzina.

Kliknij aby zobaczyć

3 Dni - 3 Kraje - 3 Wędrówki

logo 3 Dni - 3 Kraje - 3 Wędrówki Od 24 do 27 kwietnia odbył się III Międzynarodowy Rajd Pieszy IVV "3 Dni - 3 Kraje - 3 Wędrówki". Pierwsi uczestnicy zaczęli meldować się na Hali Sportowej MOSiR w Lubaniu już w popołudniowy czwartek. Po uroczystym otwarciu z udziałem wielu zaproszonych gości, przy akompaniamencie kapeli, chętni przeszli do restauracji na biesiadę. Od wczesnych godzin rannych 25 kwietnia 1000 osób wyruszyło na szlaki "Łużyckich Wędrówek". Do wyboru były trasy 10, 15, 24, 31 i 42 km prowadzące przez Pogórze Izerskie.

Z mety zainteresowani zostali przewiezieni autobusami do Czech na nocleg w Ośrodku Rekreacyjnym "Sázava" Nové Město p. Smrkem. Drugi dzień rajdu, organizowany przez miejscowy oddział KČT, nazwano "Putovaní Jizerkami". Uczestnicy mieli do wyboru trasy 11, 15 i 25 km. 6 turystów O/PTSM Lubań przeszło fragment najdłuższej, prowadzącej z Hejnic przez Ořeśník - Nad Černým potokem - Frýdlantské címbuří - Hajní kostel do Hejnic, a siedmioro 15-kilometrową z Oldřichovskiego sedla przez Hejnice - Lázne Libverda - Obří Sud do Novego Města.

Wieczorem zorganizowaliśmy z zaprzyjaźnionymi zagranicznymi klubami spotkanie z okazji 5-lecia współpracy SBB-DAV Neustadt - OM PTSM Lubań. Z polskiej strony wzięło w nim udział 16 członków.
W niedzielę rano 27 kwietnia przejechaliśmy z Sázavy do Olbersdorfu na start 30. "Zittauer Gebirgslauf und Wandertreff". Z możliwych do wyboru tras 12, 22, 32 i 42 km, 6 naszych reprezentantów przeszło tą pierwszą. Prowadziła ona z Kurortu Oybin, do którego jechało się koleją wąskotorową, przez Kurort Jonsdorf i Hänischmühe do Olbersdorfu. 22 km z Olbersdorfu przez Töpfer - Scharfenstein - Hochwald - Hein - Pferdeberg i Teufelsmühle do Olbersdorfu przeszło 4 pozostałych lubaniaków.

Po zakończeniu rajdu przejechaliśmy wraz z innymi polskimi turystami zorganizowanym przez nas transportem do Lubania.

Między Granitem a Piaskowcem

Na 25. Rajd Pieszy "Zwischen Granit und Sandstein" IVV dojechało autobusem 31 Polaków, w tym 18 członków PTSM. W ten piękny sobotni dzień 17 maja SBB-DAV Neustadt przygotował 9, 15, 30, 42 i 50-kilometrowe trasy, lecz komandor Jürgen Gerstner zaproponował nam przejście z Lichtenchainer Wasserfall przez Neumann mühle i Arnstein do Ottendorfu. Ze względu na dalekie panoramy wybór ten okazał się słuszny. Zakończenie imprezy nastąpiło w Freizeitcentrum "monte-mare". Każdy uczestnik dostał dyplom, posiłek, a także skorzystał z krytego basenu. Na nocleg udaliśmy się do położonego z dala od cywilizacji ośrodka kolonijnego "Erna" k/Papstdorfu. Niedzielę 18 maja zaczął przemarsz przez piaskowcowe skalne miasta z Papstdorfu przez Papststein i Pfaffenstein do Pfaffendorfu. Po zafundowanym przez naszych niemieckich przyjaciół obiedzie mogliśmy podziwiać cuda sztuki ogrodniczej w Großsedlitz Barockgarten. Autostrada nr 4 poprowadziła nas prosto do Polski.

Liszeńskie Wędrówki Czeskim Rajem

Niewielka pięcioosobowa reprezentacja OM PTSM Lubań stawiła się 7 czerwca na 33. Rajd Pieszy "Líśenské pochody Českym Rájem" IVV. Ponad 2000 turystów z Europy wędrowało na przygotowanych przez KČT - TJ Sokol Líśný trasach 8, 13, 22, 31, 40 i 50 km. Aby uatrakcyjnić nieco wybrany przez nas 22-kilometrowy odcinek, na start do Semily pojechaliśmy pociągiem. Stąd przez Komárov - Kozákov - Drábovną - Radostną - Rotśtejn - Koberovy i Prosičkę na metę do miejscowej hali w Líśný. Wykorzystując resztę słonecznego dnia zwiedzaliśmy Turnov, łącznie ze spacerkiem na Valdśtejn. Hotelowe łóżka w Pěnčínie zapewniły nam kolorowe sny. Niedziela przeznaczona była na wycieczkę pieszo-samochodową. Zwiedzanie kolejno miejsc: Borek, Trosky, Tachov, Věźické údoli, Nebákov, Troskovice, Hrubá Skála, Vyskeř, Vysoké kolo i Kacanovy zakończyło się w Turnovie, skąd udaliśmy się do domów.

Kliknij aby zobaczyć Kliknij aby zobaczyć Kliknij aby zobaczyć

Skalnymi Zamkami Łabskich Piaskowców

5-dniowa wycieczka do Czech rozpoczęła się w środę 6 sierpnia. Wtedy to w 4-osobowym składzie przejechaliśmy przez Břehyně, Doksy i Staré Splavy do Krásnej Lípy. Atrakcją dnia była kąpiel w wodach Máchova jezera oraz dwa spacerki na Králův stolec i Śroubený. Jak co roku na miejsce noclegu wybraliśmy leśną chatę Sichovka. Nazajutrz była typowa piesza wyrypa przez Góry Łużyckie. Z chaty "Myslivny" szliśmy przez Luź, Stoźecké sedlo, Milśtejn, Naděje i Horní Světla do znajomej chaty na smażony ser. W piątek rano, czyli 8 sierpnia, dołączyły do nas jeszcze 4 osoby i wraz ze znajomym czeskim przewodnikiem zwiedzaliśmy podziemną fabrykę Rabśtejn koło wioski Janská oraz miasto Beneśov n.P.

Wieczorem rozpoczął się organizowany przez KČT Krásná Lípá 21. Rajd Pieszy "Skalními hrádky Labských Piskovců" IVV. W pociągu ze stacji Chřibská do Jedlová jechało już 13 Polaków. Po przejściu przez M.Stoźec wróciliśmy ze stacji wyjazdowej na metę do miejscowej bazy namiotowej, gdzie również dotarli turyści z planowej 12 i 50-km trasy.

W sobotę, gdy inni przemierzali przygotowane 12, 25, 35 i 50 km szlaki, wybraliśmy własny wariant. W niezmienionym składzie wyszliśmy z wioski Vysoká Lípá i przez Dolsky mlýn, Kamenicką Stráň, Růźovský vrch oraz Srbską Kamenice do miejsca wyjścia. Ciekawostką podczas wędrówki była możliwość zobaczenia od wewnątrz małego schronu piechoty wz.37, tzw."Řopika". Odnowił go jeden z mieszkańców pobliskiej wsi. Trudy dnia zmyliśmy w wodach přehrady Kyjov, a wieczorem już tylko zabawa przy ognisku z małym jasnym w dłoni.

Na niedzielną 16-km trasę (można też było na 25 km) wyruszyliśmy z Krásnej Lípy, by przez Rybníśtě, st.Chřibská, Horní Podluźí i Velký rybník dotrzeć na metę do bazy. Po otrzymaniu dyplomów za przejście tras oraz wspólnym obiedzie z czeskimi kolegami skierowaliśmy się w stronę polskiej granicy.

KARKONOSZE 2003

znaczek pamiątkowy rajdu 523 uczestników wzięło udział w zorganizowanym przez nasz Oddział PTSM V Międzynarodowym Rajdzie Górskim Euroregionu NYSA "KARKONOSZE 2003". Od 1 do 5 października przemierzali oni polskie i czeskie Karkonosze oraz Góry Izerskie. Przygotowaliśmy 13 tras pieszych i jedną kolarską. Prowadzili je przewodnicy sudeccy i przodownicy turystyki kwalifikowanej. Mimo, że pogoda nie była zbyt przyjazna, większość turystów zameldowała się na mecie rajdu w Wojskowym Domu Wczasowym "Śnieżynka" w Szklarskiej Porębie. Rozegrano tam finał konkursu turystyczno-krajoznawczego i piosenki, a potem najlepsi w poszczególnych kategoriach otrzymali puchary, dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Współzawodnictwo drużyn z całej Polski oraz gości zagranicznych było na wysokim poziomie. Cieszymy się, że nasz rajd wszedł już na stałe do kalendarza imprez turystycznych.

Bukowa Góra 2003

znaczek pamiątkowy imprezy VIII Runda Pucharu Dolnego Śląska w MnO rozegrana została podczas zorganizowanych wspólnie z OK PTTK nr 35 w Lubaniu III Marszów na Orientację "Bukowa Góra 2003". 18 października w bazie zawodów na Hali Sportowej MOSiR w Lubaniu stawiło się 131 amatorów mapy i kompasu. Zostali oni podzieleni na kategorie wiekowe TS, TJ, TM i TD, a nowicjusze mogli spróbować swych sił w jednoetapowej kat.TP (bez klasyfikacji). Pozostałym zostało do pokonania po 2 etapy na terenie Wielkiego Lasu Lubańskiego w okolicach Łomnej. Popołudniu, w bazie imprezy, uczestnicy mieli zagwarantowany obiad, a także mogli skorzystać z krytej pływalni i hali sportowej. Oficjalne ogłoszenie wyników oraz wręczenie medali, dyplomów i nagród dla najlepszych odbyło się już w niedzielę 19 października w Bogatyni, bezpośrednio przed MnO "Puchar Trampa" - kolejną rundą pucharową.

Poszukiwanie Mikołaja

Początek corocznie organizowanej przez nasz O/PTSM 2-dniowej wycieczki "Poszukiwanie Mikołaja" przypadł akurat w dniu Świętego, czyli 6 grudnia. W sobotni ranek autokar wypełniły 34 osoby, z tego 10 dzieci z Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie i 18 członków Towarzystwa. Trasa wiodła przez Jelenią Górę do Dobromierza, gdzie podziwialiśmy dalekie panoramy z wieży widokowej w Bronówku, a dalej do Strzegomia. Tam zobaczyliśmy wiele ciekawych zabytków architektury nie tylko od środka, ale i z lotu ptaka. Umożliwia to niedawno udostępniona wieża w rynku. Po krótkim spacerze na Krzyżową Górę udaliśmy się do Skansenu Lokomotyw Parowych w Jaworzynie Śl. Wieczorem, w świdnickim SSM, przeprowadzone zostały różne konkursy dla dzieci, a nagrody zafundował oczywiście... Mikołaj. Niedzielę przeznaczyliśmy na zwiedzanie Świdnicy. Miejscowy przewodnik pokazał nam wszystkie uroki miasta. Zmarznięci, ale zadowoleni, wróciliśmy przez Świebodzice i Jelenią Górę do Lubania.

Zebranie sprawozdawcze KČT Krásná Lípá

Logo KČT Krasna Lipa Nietypowo, pod koniec roku, odbyła się Výroční členska schůze KČT Krásná Lípá za 2003 rok. Na wieczór 12 grudnia do restauracji "Pod Kostelem" przybyła delegacja czterech członków czeskiego Klubu. Omawiano sprawy bieżące, a także plan pracy na 2004 rok. Przykrą informacją zaskoczył wszystkich prezes SBB-DAV Neustadt Jürgen Gerstner o rozwiązaniu niemieckiego Klubu. Mamy jednak nadzieję, że nadal będziemy spotykać się na turystycznych szlakach. W niedzielę, po noclegu w chacie KČT "Adéla" Vlčí Hora, zwiedzaliśmy Varnsdorf z niedawno odremontowaną wieżą widokową na Hrádku. Potem krótki postój w Dolním i Horním Podluźí oraz Jiřetínie p.J., skąd udaliśmy się do Polski.

Kliknij aby zobaczyć

Powrót na górę strony

Opracował: Tadeusz Sławiński

Strona istnieje dzięki dofinansowaniu z funduszy PHARE Cross-Border Co-operation